Eet jij genoeg groente & fruit?

Wie weet er nu niet dat we dagelijks groente en fruit moeten eten. Maar weet iedereen ook wel hoeveel we daarvan binnen moeten krijgen? Volgens de cijfers van het RIVM eet de helft van de Nederlanders te weinig groente en fruit. Maar het is ook niet zo gek dat niet iedereen weet wat de richtlijnen voor groente en fruit zijn, de richtlijnen lijken wel iedere keer te veranderen. Daarom hebben wij het even voor jullie op een rijtje gezet.

Zo is er het afgelopen jaar een nieuwe richtlijn gezonde voeding uitgekomen. De richtlijn is nu 250 gram groentes per dag in tegenstelling tot de vorige. Deze was 200 gram per dag. Maar wat is 250 gram groente precies? Het voedingscentrum laat de hoeveelheid groentes zien verdeeld over de dag (zie afbeelding).

Boterham-met-paprika,-rauwkost-en-stamppot-rauwe-andijvie2
Boterham-radijs-en-spaghetti-met-pastasaus2

Naast groentes moet je dagelijks ook 2 stuks fruit binnen krijgen. Het is belangrijk dat je er genoeg van eet zodat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Deze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en voor normale groei en ontwikkeling. Het lichaam kan zelf geen vitamines aanmaken met uitzondering van vitamine D en daarom moet je de vitamines met je voeding binnenkrijgen.

Verdeel je groente en fruit inname over de dag om er genoeg van binnen te krijgen. Denk eens aan plakjes komkommer, reepjes paprika of worteltjes als tussendoortjes. Een salade, soep of gesneden tomaat of banaan op je brood als lunch. Varieer ook met het bereiden van je groentes voor het avond eten. Zo kun je groentes stomen, bakken, wokken, grillen, pureren of gewoon koken. Of bestel de lekkere broccoli pizza van Oh My Guts, deze pizza bevat alleen al 200 gram broccoli. Dan voldoe je al bijna aan je groente-inname.
http://ohmyguts.nl/product/broccoli-pizza/

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *