Er zijn al 2 belangrijke voedingsstoffen aanbod gekomen, de koolhydraten en de vetten. Nu volgt de derde in het rijtje, de eiwitten. Eiwit is een ontzettend belangrijke bouwstof voor ons lichaam en is naast koolhydraat en vetten ook een belangrijke brandstof.

Functies eiwitten

Eiwitten zijn onmisbaar voor ons lichaam, ze bestaan uit aminozuren en dit zijn de bouwstoffen van ons lichaam. Er zijn in totaal 22 aminozuren, waarvan 9 essentieel. Essentieel wil zeggen dat het lichaam deze aminozuren zelf niet aan kan maken, deze moeten dus uit de voeding gehaald worden.

Eiwitten zijn nodig voor de opbouw van weefsels en spieren. Ze zorgen voor onderhoud en reparatie van onze lichaamsweefsels, zoals onze huid, organen en spieren. En eiwitten spelen een grote rol bij ons afweersysteem en hormoonbalans. Een eetpatroon met relatief veel eiwit helpt ook om op gewicht te blijven. Dit komt doordat eiwit goed verzadigd, waardoor je minder snel trek hebt om te snacken gedurende de dag.

Bijna alle weefsel bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten. Deze weefsel ondervinden dagelijks schade. Deze schade wordt hersteld door eiwitten te gebruiken. Wanneer het lichaam virussen en bacteriën opmerkt, maakt het lichaam antilichamen. De antilichamen maken de virussen en bacteriën onschadelijk. Deze antilichamen bestaan ook uit eiwitten. Wanneer mensen te weinig eiwitten met de voeding binnen krijgen, is de afweer verminderd.

Tijdens lichamelijke inspanning worden de spieren aangesproken en ontstaat er spierschade. Wanneer in de voeding voldoende eiwitten aanwezig zijn, kan het lichaam de spieren herstellen en opbouwen. Wanneer er onvoldoende eiwitten worden ingenomen duurt het dus langer voordat de spieren zich kunnen herstellen en opbouwen.
Het is dus erg van belang om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zijn voor heel het lichaam van belang en vervullen veel functies.

Volgende week volgt er voor jullie nog een interessante blog over krachttraining. Want hoeveel eiwitten moet je nu innemen in combinatie met krachttraining. Heb je ook al meer eiwitten nodig als je 1 à 2 keer in de sportschool te vinden bent? Je zal het gaan lezen in onze volgende blog!

Eiwitbronnen

Eiwit komt voor in zowel plantaardige als dierlijke producten

Plantaardige bronnen zijn:

Peulvruchten, zoals bonen en linzen
–> 1 opscheplepel linzen,  5,3 gram eiwit
–> 1 opscheplepel bruine bonen, 4,8 gram eiwit
Noten
–> 1 handje (20 gram) gemengde noten, 4,3 gram eiwit
Brood
–> 1 volkoren brood snee, 3,9 gram eiwit
Granen, zoals rijst en pasta
–> 1 opscheplepel volkorenpasta, 2,5 gram eiwit
–> 1 opscheplepel zilvervliesrijst, 1,9 gram eiwit
Paddenstoelen
–> 50 gram paddenstoelen, 1,2 gram eiwit

Dierlijke bronnen zijn:

Gevogelte, zoals kip
–> 1 portie kipfilet, 30 gram eiwit
Vlees
–> 1 biefstuk, 23,4 gram eiwit
–> 1 runderlap, 22 gram eiwit
Vis
–> 1 kabeljauw, 25,8 gram eiwit
–> 1 zalm, 21 gram eiwit
Eieren
–> 1 ei gekookt, 6,3 gram eiwit
Kaas
–> 20 gram Parmezaanse kaas, 8 gram eiwit
–> 20 gram jong belegen 30+ kaas, 6 gram eiwit
Melk(producten)
–> 1 glas magere melk, 5,6 gram eiwit
–> 1 schaaltje magere yoghurt, 6,1 gram eiwit

Richtlijn

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor eiwit voor volwassenen bedraagt 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Dat wil zeggen dat iemand met een lichaamsgewicht van 70 kg behoefte heeft aan 56 gram eiwitten per dag.  Sommige groepen hebben meer eiwit nodig, onder andere vegetariërs, veganisten, zwangere vrouwen en kracht- en duursporters. (binnenkort vertellen we je graag meer over eiwitinname bij sporters)

Op korte termijn kan een tekort aan eiwit leiden tot afbraak van spierweefsel. Dat gebeurt vooral wanneer het lichaam minder energie binnenkrijgt dan het nodig heeft. Op langere termijn leidt een tekort aan eiwit tot een gebrek aan spierkracht en een verminderde weerstand.

Er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat veel eiwit schadelijk is voor gezonde volwassenen. Uit voorzorg wordt voor volwassenen een bovengrens aangehouden van 25 energieprocent. Dat wil zeggen dat niet meer dan een kwart van alle calorieën uit eiwit moet komen.

Kortom zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt voor opbouw van weefsel en spieren in je lichaam en zodat je lichaam alle functies kan blijven vervullen. Wil jij er nu ook voor zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt bestel dan de avondmaaltijden van Oh My Guts. Deze maaltijden zijn allemaal voorzien van voldoende eiwitten. Zo bevat onze skinny kipburger al 45 gram eiwitten (http://ohmyguts.nl/product/skinny-kip-burger-kwark-tzatziki/) en de butterbean pasta pesto 32 gram eiwit. ( http://ohmyguts.nl/product/butterbean-pasta-pesto-kip-of-vega/ )

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *