HOE HOUD IK MIJN DARMEN HEALTHY?

Iedereen weet dat het lichaam voeding nodig heeft om te functioneren. Wat je hierbij eet en in welke hoeveelheden is erg bepalend. Als jij zorgt voor een gezond voedingspatroon, dan geef jij je lichaam precies de ingrediënten waarvoor het gemaakt is. Vaak als men spreekt over klachten in de buik en/of darmen, gaat dit om een niet goed functionerende spijsvertering. Als je lang en gezond wilt leven is een goed werkende spijsvertering essentieel!

Hoe werkt zo’n spijsvertering nou eigenlijk?

De spijsvertering is een ingewikkeld proces en begint op het moment dat je iets eet of drinkt. Spijsvertering betekent dan ook letterlijk “het verteren van spijzen”. Dat wil zeggen dat voedsel wordt afgebroken tot voedingsstoffen die het lichaam kan opnemen en gebruiken. Deze voedingsstoffen worden vervolgens omgezet in energie of bijvoorbeeld bouwstoffen. Bouwstoffen heeft je lichaam nodig om te groeien maar ook bijvoorbeeld om beschadigde cellen in ons lichaam te vervangen. Deze voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld de vitamines en mineralen die er voor zorgen dat je lichaam gezond blijft. Maar ook eiwitten, vetten en koolhydraten die je lichaam een energie boost geven.

Het spijsverteringskanaal

Het spijsverteringskanaal is een stelsel van buizen en lichaamsholten, dat in contact staat met de buitenwereld. Het voedsel dat wij eten passeert achtereenvolgend de mond, de slokdarm, de maag, de dunne darm, de dikke darm en de endeldarm. Alle nuttige voedingsstoffen worden uit je voeding gehaald en het afval vindt zijn weg naar buiten via de anus.

Tips om je darmen gezond te houden
Wij geven je graag een aantal tips om je spijsvertering verder te optimaliseren:

#TIP 1 : Goed kauwen is een must!
In de mond wordt je voedsel fijngekauwd en vermengd met speeksel door je tanden, kiezen en je tong. De speekselklieren in je mondholte produceren speeksel , zodra je voedsel ziet, ruikt of proeft. Goed kauwen tijdens het eten van je voedsel is heel erg belangrijk. Het maakt namelijk de voedselbrokken klein zodat het makkelijker verteerd kan worden. Daarnaast maakt het speeksel de voedselbrij glad en smeuïg, zodat het makkelijker is om door te slikken.

#TIP 2: Beweeg voldoende!
Voldoende bewegen is erg belangrijk om de knijp-en-duw beweging die je spijsvertering maakt te controleren. Als jij namelijk niet genoeg beweegt, dan beweegt je darm ook niet genoeg en kan je last krijgen van verstoppingen of een vertraagde werking van je darmen. Voldoende beweging zorgt daarnaast ook ervoor dat je extra calorieën verbrandt, je conditie verbeterd en dat je bloedsomloop wordt gestimuleerd.

TIP 3: Eet met regelmaat!
Het is belangrijk om regelmatig te eten en geen maaltijden over te slaan. Op deze manier blijft het spijsverteringssysteem op gang. Voor sommige mensen werkt het goed om 3 hoofdmaaltijden per dag te eten met enkele tussendoortjes. Andere mensen bevalt het om bijvoorbeeld 6 kleine maaltijden te eten op een dag.

#TIP 4: Drink minimaal 2 liter water per dag!
Het vocht in je lichaam helpt om vezels uit je voeding vloeiend door het spijsverteringskanaal te leiden. Om de darmwerking optimaal te laten verlopen is het belangrijk om voldoende water te drinken. Gedurende de dag verliest je lichaam veel vocht, in totaal ongeveer 2,5 liter vochtverlies per dag. Het is dus essentieel om dit verlies weer aan te vullen. Hierbij is het advies om iedere dag minstens twee liter water binnen te krijgen om gehydrateerd en gezond te blijven.

#TIP 5: Eet voldoende vezels om je spijsvertering te reinigen!
Naast water zijn ook vezels heel belangrijk voor het onderhouden van je lichaam. Vezels zorgen voor een goede darmwerking. Ze werken als een soort borstel en zorgen er hierbij voor dat er geen afvalstoffen achterblijven in het spijsverteringskanaal. De inname van vezels kan je op een makkelijke manier verhogen door het toevoegen van vezelrijke producten aan je voedingspatroon. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: volkoren producten, groente, fruit, peulvruchten en noten.

Hieronder een lijstje van voedingsmiddelen die veel vezels bevatten:

Voedingsmiddel Eenheid Gewicht per eenheid (g) Hoeveelheid vezels (g)
Ontbijtproducten en -granen
Muesli 1 schaaltje 45 3,6
Lijnzaad Eetlepel 5 1,7
Havermout 1 bord 20 1,4
Brood en graanproducten
Volkorenbrood Stuks 50 3,8
Roggenbrood (donker) Snee 3,7
Bruinbrood Stuks 50 2,4
Pasta, rijst en aardappelen
Pasta volkoren, gekookt Opscheplepel 50 2,1
Zilvervliesrijst, gekookt Opscheplepel 60 1,3
Aardappelen gekookt klein 50 0,8
Quinoa Opscheplepel 60 1,7
Peulvruchten
Bruine/witte bonen, gekookt Opscheplepel 60 4,3
Linzen, gekookt Opscheplepel 55 2,9
Groente
Groente gemiddeld, gekookt Opscheplepel 50 1,4
Rauwkost Schaaltje 35 0,6
Fruit
Vijgen, gedroogd 3 stuks 60 5,9
Dadels, gekonfijt 10 stuks 60 4,5
Fruit gemiddeld Schaaltje 125 2,1
Noten
Noten gemengd Eetlepel 20 1,2
Studentenhaver Eetlepel 20 1,0

TIP 6: Maak het jezelf extra makkelijk met de maaltijden van Oh My Guts!
Heb je geen tijd om boodschappen te doen en te koken? Maar wil je toch voldoende vezels binnenkrijgen? Oh My Guts maakt heerlijke gezonde maaltijden en leveren deze ook nog eens af bij jou thuis! Idealer kan niet toch?

Enkele voorbeelden van onze huidige vezelrijke maaltijden:

– Geroosterde veggies
Chia pudding met bosvruchten topping
Zoete aardappel pizza
– Rainbow chicken burrito

Wil je informatie ontvangen over welke maaltijden van ons veel vezels bevatten? Dan kan je altijd even contact met ons opnemen!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *