Koolhydraatarm dieet, werkt het?

Alle diëten waar je van afvalt gebruiken hetzelfde principe, namelijk het creëren van een calorietekort. Er komt energie (calorieën) via je voeding je lichaam binnen en er gaat weer energie je lichaam uit. Wanneer er meer energie binnenkomt dan dat er aan energie uitgaat, dan kom je aan. Wanneer er meer energie uitgaat dan er binnenkomt, dan val je af. Vrij simpel eigenlijk. Maar het is makkelijkere gezegd dan gedaan!

Low-carbs

Koolhydraatarm dieet
Als men een koolhydraatarm dieet volgt, verlagen ze de koolhydraat inname en hierdoor wordt automatisch ook de hoeveelheid calorieën verlaagd. Waardoor ze een negatieve energiebalans creëren, oftewel ze creëren een calorietekort. Vervolgens slanken ze af, dat is het proces.

Wanneer je een vergelijking doet met 2 verschillende dagen is er geen verschil te zien in vetverlies. Namelijk als op allebei de dagen dezelfde hoeveelheid calorieën wordt ingenomen. Maar op de ene dag neem je weinig koolhydraten in en op de andere dag veel. Maakt dit niks uit voor het percentage vetverlies, deze zijn bij allebei de koolhydraatinnames gelijk. Dit betekent dat je evenveel afvalt als je dezelfde aantal calorieën inneemt bij een lage of hoge koolhydraatinname.

De reden waarom een koolhydraatarm voedingspatroon werkt heeft niet zozeer te maken met het lage gehalte aan koolhydraten, maar aan de hoeveelheid eiwitten. Doordat je minder koolhydraten eet, gaat het percentage eiwitten bijna altijd omhoog. Deze verhoging in eiwit kan een verzadigd effect tot gevolg hebben. Doordat de eiwitten voor een verzadigd effect zorgen, hebben mensen ook minder behoefte om te (over)eten. Het gevolg is dat er een calorietekort ontstaat en dat betekent dat mensen afvallen.

Conclusie
Koolhydraatarm helpt dus wel degelijk om af te vallen. Maar dit komt niet door de koolhydraten zelf maar door het totaal plaatje. Doordat je minder koolhydraten inneemt, neem je minder calorieën in en je eiwit inname gaat omhoog. Doordat je eiwit inname omhoog gaat blijf je langer verzadigd. Doordat je langer verzadigd blijft en je minder calorieën inneemt val je af. Dat is het principe!

Wil je nou ook wat minder koolhydraten eten? Oh My Guts heeft ook heerlijke koolhydraatarme recepten op het menu staan. Een heerlijke Asperge risotto met parmezaanse kaas of de Clean and Lean chicken salad. Allebei koolhydraatarm en eiwitrijk!

Tips om koolhydraatarm te eten
1. Vervang normale rijst door bloemkoolrijst. Doe bloemkool in de blender en blender tot het rijstkorreltjes zijn geworden en je bloemkoolrijst is klaar!
2. Eet vooral groente, noten, zaden, yoghurt, melk, vlees, kip en eieren. Hier zitten nauwelijks koolhydraten in.
3.Vervang brood als je dagelijkse lunch door een heerlijke salade. Wil je toch graag brood eten kies dan voor koolhydraatarm brood. Vraag hierna bij je lokale bakker.
4. Vermijd producten met veel suiker erin, deze bevatten namelijk erg veel koolhydraten. Denk ook aan vruchtensappen hier wordt ook veel suiker aan toegevoegd en bevatten dus veel koolhydraten. Eet fruit en drink het niet uit een pak.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *