KRACHTTRAINING

Krachttraining is onmisbaar in een succesvol afvalprogramma. Krachttraining helpt niet alleen om een negatieve energiebalans te creëren, het zorgt ook voor behoud van spiermassa tijdens het afvallen. Daardoor blijft je energieverbruik optimaal en zorgt het ervoor dat je in rust meer energie verbruikt. Krachttraining zorgt er dus voor dat je naast het sporten je energieverbruik optimaal blijft en je blijft afvallen.

Maar niet alleen jonge mensen hebben voordelen bij het doen aan krachttraining. Ook ouderen, kinderen en  zwangere vrouwen kunnen van een aantal voordelen genieten. Ouderen kunnen op die manier spierafbraak tegengaan en hun spiermassa behouden die op latere leeftijd juist een grotere rol gaat spelen. Zelfs kinderen kunnen onder goede begeleiding goede progressie boeken en een solide basis vormen voor de rest van hun leven.

Met behulp van krachttraining kan je je vetpercentage verlagen en de conditie van je hart en bloedvaten verbeteren. Hierdoor kan je bloeddruk dalen maar ook het cholesterol kan afnemen. In tegenstelling tot cardio training resulteert krachttraining vaak ook in een toename in kracht waardoor de dagelijkse activiteiten jou makkelijker afgaan.

Voordelen van krachttraining

– Verbetering van het doen van alledaagse activiteiten: Of het nu gaat om boodschappen uit de auto halen of een kastje naar zolder slepen, krachttraining geeft een goede fundering die in het dagelijks leven van pas komt.
– Verbetering van balans en stabiliteit: sterke spieren staan garant voor een verbeterde balans. Je bent veerkrachtiger wat het risico op vallen en ongelukken voorkomt.
– Opbouwen spierkracht: na je twintigste levensjaar verlies je ieder jaar zo’n 2.5 tot 4 kilo spier iedere 10 jaar. Dit komt onder andere door een andere hormoonhuishouding. Krachttraining voorkomt verlies van spieren en bouwt hetgeen wat je verloren bent weer op.
– Verlaagt de bloeddruk: krachttraining kan helpen bij het voorkomen van hoge bloeddruk. Je versterkt het hart en traint het hart om effectiever te werken.
– Verhoogt het aantal verbrandde calorieën: krachttraining verhoogt het metabolisme en de mogelijkheid om calorieën te verbranden, ook in rust. Spieren verbruiken immers meer calorieën dan andere weefsels in het lichaam. Krachttraining is daarom ook een essentieel onderdeel wanneer je wilt afvallen.

Eiwitbehoefte

In de vorige blog over eiwitten hebben jullie al kunnen lezen dat men 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig heeft. Als je aan krachtsport doet heb je meer eiwit nodig. Namelijk door krachttraining beschadigen je spieren deze herstellen zich weer in rust maar hiervoor hebben ze wel eiwitten nodig om te kunnen herstellen. Daarom is je eiwitbehoefte verhoogt als je aan krachttraining doet. Hoeveel eiwit je nodig hebt ligt eraan hoeveel dagen en hoe zwaar jij aan krachttraining doet. Gemiddeld is de eiwitbehoefte 1,0-1,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. Hoe zwaarder en vaker je traint, hoe meer eiwit je nodig hebt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *