LEKKER VET!

Wij vonden het tijd om jullie wat meer bij te leren over vetten, dus hebben wij hier een blog over geschreven.Hoe wel sommige misschien het liefst zo min mogelijk vet zouden willen eten is dit niet voor iedereen essentieel. Vet is namelijk een belangrijke brandstof voor het lichaam, je hebt deze dus nodig. En nu moet je niet denken dat je 20 koeken kan gaan eten je hebt namelijk gezonde en ongezonde vetten hier weten jullie na het lezen van deze blog meer over.

Soorten vetten
Je hebt verzadigde- en onverzadigde vetten en transvetten. Verzadigde en transvetten zijn de slechte vetten en onverzadigde vetten zijn de goede vetten.
Onverzadigd en verzadigd vet zijn allebei een type vet. Vet is altijd een mengsel van verzadigde en onverzadigde vetzuren. In alle producten met vet zit dus zowel verzadigd als onverzadigd vet. Alleen de hoeveelheid van die vetten is verschillend per product.

Verzadigd vet
Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol van het bloed. Het LDL-cholesterol is het slechte cholesterol, het is niet goed voor de bloedvaten. Door het eten van veel verzadigd vet verhoog je de kans op hart- en vaatziekten.
Verzadigd vet zit in veel dierlijke producten, zoals volvette kaas (48+), vet vlees (hamburgers, speklap, braadworst) en volle melkproducten. Daarnaast zit het ook in koek, gebak en snacks.

Wist je dat
Kokosolie een verzadigd vet is?
Maar waarom is het dan zo’n hype en wat maakt het dan gezond?
Kokosolie bevat veel vet en veel verzadigd vet. Datgene wat kokosolie zo gezond maakt is het laurinezuur in kokosolie. Laurinezuur is een gezonde verzadigd vet gedeelte. Het zorgt namelijk voor een stijging van het goede cholesterol.

Transvetten
Transvetten is een schadelijk onverzadigd vetzuur. Het komt vrij bij oververhitting via bakproducten en frituur. Daarnaast komt het van nature voor in melk en vlees van herkauwers zoals koeien en schapen. Verder kan het zitten in harde margarines, frituur-, bak- en braadvetten en in koek, gebak en snacks.
Transvetten verhogen het slechte cholesterol in het bloed en verlagen ook nog eens het goede cholesterol in het lichaam waardoor de kans op hart- en vaatziekten nog groter wordt. Door zoveel mogelijk te kiezen voor vloeibaar of zacht vet en niet te veel koek, gebak en snacks te eten beperk je de inname van transvet.

Onverzadigde vetten
Veel plantaardige producten zoals noten en avocado’s leveren veel onverzadigd vet. Verder ook vis en plantaardige oliën. Onverzadigd vet verlaagt het slechte cholesterol en verhoogt het goede cholesterol wat de kans op hart- en vaatziekten weer verkleind.

Voor de perfectionisten onder ons hebben wij  hier de richtlijnen even op een rijtje gezet
De grens voor verzadigd vet is maximaal 10 en%. Dit komt neer als je 2000 calorieën per dag binnenkrijgt, je niet meer dan 22 gram verzadigd vet binnen moet krijgen.

Voor transvet is de grens maximaal 1% per dag. Dat komt neer als je 2000 calorieën eet je maximaal 2 gram transvet daarvan binnen mag krijgen. Eten bevat altijd wel transvet. Gemiddeld eten we in Nederland ongeveer 1 tot 1,5 gram transvet per dag, dat valt dus nog onder de norm.

Voor onverzadigd vet is er niet een grens gesteld er is wel vastgelegd wat de beste inname is, deze is tussen de 3 en 12 energieprocent. Dat wil dus zeggen als je 2000 calorieën eet, je minimaal 8 en maximaal 33 gram onverzadigde vetten daarvan binnen moet krijgen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *