6 fouten die je maakt tijdens jouw lunch op werk

6 fouten die je maakt tijdens jouw lunch op werk

Wist je dat wij Nederlanders het kortste lunchen van alle Europeanen? Gemiddeld doen wij op een normale werkdag zo’n 26 minuten over ons middagmaal. Dat is ongeveer drie korter dan dat onze Franse (en Spaanse en Italiaanse) medemens erover doet: een gemiddelde lunch break duurt bij onze zuiderburen vaak meer dan een uur. En gelijk hebben ze. 

Er zitten namelijk een heleboel voordelen aan wat langer lunchen. Niet alleen op het gebied van gezondheid, maar óók op het gebied van productiviteit. De hoogste tijd om hier verandering in te brengen dus. Gelukkig maak je fouten om te leren. Daarom zetten wij de 6 meest voorkomende lunch fouten - en de bijbehorende oplossingen - voor jullie op een rij. Zodat je ze hierna nooit meer hoeft te maken. Lees je mee?  

 

1. Je eet te snel 

Haastige spoed is zelden goed wordt er wel eens geroepen en dat geldt ook wanneer het aankomt op jouw lunchpauze. Snel lunchen is namelijk helemaal niet goed voor je spijsvertering: wanneer je snel en gedachteloos eet, maak je je eetmoment niet bewust mee waardoor je sneller honger krijgt. 

 

 

2. Je blijft achter je bureau zitten 

Wanneer je een baan hebt waarbij je de hele dag zit is een beetje beweging sowieso aan te raden, maar daarnaast is het ook goed om nadat je hebt gegeten een klein blokje om te gaan - dit kan ook helpen tegen een after dinner (of eigenlijk after lunch) dip, en helpt je om de rest van de dag scherp te blijven. 

 

 

3. All by yourself 

Snel even een boterham achter je bureau: zonde. De lunchpauze is namelijk een perfecte manier om de band met je collega’s te versterken, wat weer leidt tot meer vertrouwen wat uiteindelijk weer leidt tot een verhoogde productiviteit. 

 

 

4. Je loopt vitaminen mis

De gemiddelde kantoor lunch bestaat - dankzij het tijdgebrek- vaak uit brood en beleg. En daardoor lopen we een heleboel vitamine mis. Probeer eens af te wisselen met bijvoorbeeld salade of probeer eens te lunchen met een warme maaltijd zodat je lichaam gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt die makkelijk te verwerken zijn. 

5. Je eet niet bewust

Gedachteloos snacken, we doen het allemaal. Maar probeer eens stil te staan bij wat je eet. Zo geef je de lichaam de kans om het voedsel te verwerken en natuurlijk om het gevoel te krijgen dat je ‘vol’ zit. 

 

 

6. Je bestelt iedere dag je lunch 

Even ‘snel’ iets bestellen lijkt vaak een goed idee, maar is het niet. Vaak bevatten afhaalmaaltijden veel calorieën en vetten. Gelukkig zijn er ook gezonde alternatieven: de maaltijden van Oh My Guts bijvoorbeeld. 

 

Uit onderzoek is gebleken dat werknemers die minimaal vier keer per week verse groenten en fruit aten gemiddeld 20% productiever waren dan hun collega’s die dat niet deden. 

 


Nieuwe post