Feiten & fabels

Wist jij ze al?


We hebben allemaal een zelfde hoeveelheid eiwitten nodig

FABEL - De hoeveelheid eiwitten die je nodig hebt is namelijk per persoon anders. Het hangt onder andere van je lichaamsgewicht af en van hoe vaak jij sport. Als je een normaal actief leven leidt (denk aan 2/3 keer per week sporten) heb je ongeveer 0,8 gram van je lichaamsgewicht nodig. Als jij intensief sport (meer dan 4x per week) en veel aan kracht of zware duurtraining doet kan het zijn dat je tot wel het dubbele aantal gram van jouw lichaamsgewicht aan eiwitten nodig hebt. Dit komt omdat je ook heel erg veel verbruikt! Weeg je dus bijvoorbeeld 70 kilo, dan kan je voor ongeveer 140 gram aan eiwitten eten. Let op: deze hoeveelheden hangen dus van je doelen af. Laat je altijd informeren door je coach/trainer en lees je goed in!





Vega/vegan’s krijgen te weinig eiwitten binnen

FABEL - Voor mensen die vegetarisch of een plantaardig dieet volgen wordt er vaak gezegd dat het onmogelijk is om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Plantaardig eiwit bevat in verhouding tot dierlijk eiwit minder aminozuren. Is dierlijk eiwit dan per definitie beter? Nee, zeker niet. Ook uit plantaardige producten valt er genoeg eiwitten te halen. Denk bijvoorbeeld aan peulvruchten, zaden/pitten en bonen. Er zijn ook plantaardige producten die alle 9 essentiële aminozuren bevatten en daarmee een volwaardig eiwit leveren, zoals bijvoorbeeld quinoa, tempeh, tofu, boekweit, chia/hennepzaad. Wil je weten wat aminozuren zijn? Scrol dan even naar beneden.



Eiwitten zijn nodig om het spierweefsel in stand te houden 

FEIT - Eiwitten zorgen dat het spierweefsel in stand blijft. Eiwitten zijn namelijk essentieel voor het herstel van ons lichaam. Wanneer je dus fanatiek sport zijn eiwitten extra belangrijk.



Je lichaam kan maar 20 – 30 gram eiwit per maaltijd opnemen

FABEL - Er werd een lange tijd veronderstelt dat ons lichaam maar 30 gram eiwit per maaltijd op kan nemen. Dit is echter een fabel. We kunnen meer dan 30 gram eiwitten per maaltijd opnemen. Probeer het wel over de dag te verdelen!



Je moet je eiwitten meteen innemen na het sporten

FABEL - Uit een onderzoek blijkt dat het niet uitmaakt wanneer je je eiwitten binnen krijgt, zolang je ze maar wel inneem! De timing maakt dus niet uit, het gaat om de hoeveelheid die jij binnenkrijgt per dag.

Eiwitten helpen bij een goede stemming

FEIT - Verschillende aminozuren zijn goed voor onze hersenstofwisseling die invloed hebben op ons humeur. Zo kunnen ze helpen bij stressbeheersing, stemming en een goede nachtrust! 

Eiwitten helpen je bij focus

FEIT - De hersenen hebben een constante toevoer van aminozuren nodig om de concentratie en het energieniveau op peil te houden. Het voeden van de hersenen met deze aminozuren uit eiwitten kan hierbij helpen. Probeer daarom dus gedurende de dag genoeg eiwitten binnen te krijgen voor een goede focus.



Meer eiwit hoeft niet altijd beter te zijn

FEIT - Zelfs voor eiwitten geldt dat je er geen onbeperkte hoeveelheden van kunt eten. Veel meer eiwit eten dan je nodig hebt zorgt er namelijk niet voor dat je meer spieren krijgt. Het te veel aan eiwit wordt dan gewoon gebruikt als energiebron voor je lichaam. Als je op een dag al genoeg energie binnen hebt gekregen (bijvoorbeeld uit koolhydraten en vetten), dan kan je lichaam het overschot aan eiwit zelfs opslaan in de vorm van vet. Gelukkig krijg je bij een normaal eetpatroon niet snel een overschot aan eiwitten binnen, dus je hoeft je hier geen zorgen over te maken!


Op zoek naar een eiwitrijke maaltijd? 

Udon is een dikke tarwenoedel die zijn oorsprong vindt in Japan. Wij hebben aan de noedels een flinke portie groente toegevoegd en er een heerlijke marinade bij gemaakt.


Dankzij de kip (of pulled oats), de pinda's en de noedels is dit een eiwitrijk gerecht.