I LIKE TO MOVE IT 

Maar wat als blijven bewegen een beetje lastig is in deze tijd..

Photo by @eugenechystiakov -Eugene Chystiakov on Unsplash

We weten het allemaal. Bewegen is belangrijk. Maar het wordt ons best moeilijk gemaakt nu alle sportscholen gesloten zijn. We kunnen ons niet meer opgeven voor een lesje Rocycle, naar de sportschool of naar de voetbal/hockey club. Toch zijn er een aantal manieren om te blijven bewegen. En gelukkig helpt het weer van de afgelopen tijd wel mee om een paar lange wandelingen (oftewel LAWA's ;)) te maken. De ene week een dik pak sneeuw en de andere week een heerlijk lentezonnetje. Wandelen is natuurlijk een goede, leuke en makkelijke manier om lekker in beweging te blijven. 


Maar hoe blijf je eigenlijk gemotiveerd?


Er zijn 5 dingen die je het beste kan doen om te blijven bewegen. 

Verander je mindset: Probeer sport te associëren met iets positiefs. Dat rondje hardlopen? Dan ben je er toch even tussenuit. Je zult zien dat je je na het sporten vrijwel altijd beter voelt.


Motiveer elkaar: Zoek een buddy of misschien wel meerdere buddies die ook graag willen bewegen. Maak een app groepje met elkaar en MOTIVEREN maar.


Doe mee aan challenges: Dit is vooral handig voor de mensen die het lastig vinden om gemotiveerd te blijven. Door mee te doen aan een challenge, wordt het misschien toch lastiger om weer te stoppen. Maak zelf een challenge of kijk of jouw sportschool een (online) challenge heeft gemaakt voor hun leden. 


Kleine gelukjes: Bewegen hoeft natuurlijk niet gelijk een workout te zijn van een uur. Je kan door je auto in te inruilen voor de fiets al een keer extra bewegen. Maak tijdens de lunch pauze een kleine wandeling of zet je wekker 10 minuten eerder voor een paar rek en strek oefeningen en je hebt al meer beweging gehad dan voorheen. Je kan ook je favoriete muziek aanzetten en even doen alsof je in de kroeg staat. DANCE PARTY!


Houd het leuk: Tijdens die mini workouts mag je jezelf best even belonen, want zo blijft het immers leuk. Denk aan lekker bellen met vrienden tijdens een wandeling of luisteren naar je favoriete podcast. Ook kan je natuurlijk je favoriete to go drankje halen, of na je home work out jezelf belonen met een spa avondje. 


Tip: Op YouTube staan een heleboel gratis workouts. Denk aan ChloeTing en haar 'Two week shred challenge'. 

I

Bewegen helpt om stress te verminderen. Dit komt omdat je tijdens het sporten het stofje endorfine aanmaakt. Endorfine wordt ook wel het anti-stress hormoon genoemd!

LIKE

Je maakt tijdens beweging veel hormonen aan. Je hebt vast wel eens gehoord van het zogenaamde geluksstofje serotonine. Serotonine speelt een belangrijke rol bij de regulering van je emoties. Door te bewegen wordt onder meer het hormoon serotonine aangemaakt. Bewegen voor je brein.

TO

Door te bewegen worden je spieren en gewrichten soepeler en sterker. Voldoende beweging verkleint de kans op hart- en vaatziekten, depressieve symptomen, overgewicht en diabetes type 2. 

MOVE IT!

Je zou het niet zeggen, maar van bewegen krijg je juist energie. Ken je dat, dat je voorafgaand aan je sportklasje voor pampus ligt, maar na afloop weer vol energie zit? 

There you go!