Master your mindset

8 tips voor een rustiger (en minder gestresst) 2022

In de top 5 van meest gebruikte goede voornemens van dit jaar staat: gezonder leven en minder stressen. En daar zijn wij natuurlijk helemaal voor! Om je een handje te helpen met deze nieuwe leefstijl hebben wij wat handige tips opgeschreven waar je echt wat aan hebt. 

 

Keep on breathing

Ademhaling is een belangrijke tool als het gaat om minder stressen. Ademhaling kan vaak heel vanzelfsprekend zijn, maar dat is het dus eigenlijk niet. Gecontroleerd en goed ademhalen is namelijk heel belangrijk. Let maar eens op tijdens een situatie wanneer jouw stress omhoog schiet. Je ademhaling wordt korter en sneller waardoor je hart ook sneller gaat kloppen. Hierdoor schiet je lichaam in ‘overlevingsstand’, waardoor je stresshormoon ook weer omhoog gaat. Zo blijf je in een vicieuze cirkel. 


Probeer dus elke dag goed op je ademhaling te letten. Haal in en uit door je neus en probeer dit rustig te doen (ongeveer 3 seconde in en 3 seconde uit). Pas deze techniek bewust toe wanneer je voelt dat je in de stress schiet. Probeer ook elke dag een oefenmoment van 2 minuten te nemen en focus even op je ademhaling. Dit zou ook gewoon kunnen wanneer je ‘s avonds voor de TV zit. Wil je meer leren over ademhaling en waarom we bijvoorbeeld door ons neus moeten ademen?

Lees dat hier! 


Eén ding tegelijk

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je 2 dingen tegelijk doet? Officieel zijn onze hersenen niet eens geprogrammeerd om 2 dingen tegelijk te doen. We werken hierdoor vaak langzamer en maken ook nog eens meer fouten. Probeer dus alles wat je doet mindful te doen. Neem de tijd voor bepaalde klusjes en probeer het met je volledige aandacht te doen. Je zal merken dat je hierdoor een stuk rustiger en efficiënter wordt tijdens bepaalde taken. 


Healthy foooood

Yep, deze zat er natuurlijk aan te komen. Maar we kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk gezond eten is. De juiste voeding kan je helpen beter te functioneren en helpt ook bij stress. Vezels, koolhydraten, groenten en fruit zitten vol antioxidanten, vitamines en mineralen die je helpen je fitter te voelen. Voor 2022 hebben wij dan ook een box gecreëerd die jou helpt om je zowel mentaal als fysiek beter te laten voelen. Bekijk de Get Fit box hier. Ben jij benieuwd naar hoe voeding effect heeft op jouw mood? Lees dat hier.


Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Orde creëren in de chaos is natuurlijk altijd handig. Maar hoe vaak heb je taken in je hoofd zitten en vergeet je ze te doen? Maak elke week of dag (net wat je fijn vindt) een lijstje met wat je moet doen en vink deze af. Koop een leuke agenda of een leuk dagboek waardoor het ook écht leuk wordt om dit op te schrijven. Tip: schrijf eerst op wat je allemaal wil doen, bekijk vervolgens wat haalbaar is en zorg dat je ongeveer 3 a 4 taken overhoudt per dag. Op deze manier weet je zeker dat je het kan halen en dat je rustig en trots de dag af kan sluiten. Ben je op zoek naar een leuk note boek? Het ‘notes to self’ boekje is gemaakt van volledig gerecyclede materialen en geeft je handige tips en richtlijnen. Bekijk het boekje hier

Mediteren kan je leren

Mediteren lijkt wel de nieuwste hype te zijn geworden, en met een goede reden! Mediteren heeft zoveel voordelen. Een van de grootste (vinden wij): tijd voor jezelf! Want dat schiet er vaak bij in. Met al 20 minuten mediteren gun je wat tijd voor jezelf en neem je ook de rust om dit te doen. Vind een soort meditatie die bij jou past. Misschien vind je begeleide meditatie fijner, of kan je juist meer je rust vinden met alleen meditatie muziek. Mediteren heeft veel voordelen. Bijvoorbeeld: het werkt stressverlagend, helpt om beter te slapen, verbetert het geheugen en het verbetert je concentratie.

Ben jij nieuw met mediteren maar wil je het wel graag doen? Geduld is een schone zaak. Mediteren moet je echt oefenen, maar oefening baart kunst. Geloof ons! 


Manipuleer je hersenen 

Heb jij een bepaald doel voor ogen dit jaar? Misschien wil je meer tijd doorbrengen met familie of vrienden of wil je 3x per week sporten. Uit onderzoek blijkt dat wanneer jij sterk jouw doel visualiseert (dit kan ook heel goed tijdens een meditatie) je gemakkelijker je doel behaald. Je hersenen kunnen geen verschil maken tussen wat werkelijk is gebeurd en hetgeen dat jij hebt gevisualiseerd. Doordat je je hersenen een beetje voor de gek houdt zullen ze minder weerstand bieden. En ook hierbij, oefening baart kunst! Want ook je hersenen zijn spieren die getraind moeten worden. 

Shake it off

Dans, dans, dans! Helaas zijn natuurlijk alle danslocaties op dit moment gesloten maar dat betekent niet dat je (in je eentje of met je vrienden/familie/kinderen) in je huiskamer gezellig kan dansen. Zet de muziek lekker luid aan en laat je helemaal gaan. Dansen maakt oxytocine aan, ook wel bekend als het ‘knuffelhormoon’. Het knuffelhormoon verminderd stress maar zorgt ervoor dat je eenheid voelt tussen jou en je partner of de groep. Op deze manier kan dansen ook het gevoel van eenzaamheid verlagen.

Vitamines for the win

De juiste vitamines zijn heel belangrijk, en kunnen ook goed werken op jouw stemming. Zorg dat je vitamines genoeg binnen krijgt vanuit voeding. Natuurlijk kan je deze altijd aanvullen met suppletie. De volgende medicijnen kunnen bevorderend zijn voor een happy mind: 

- Magnesium: dit is een echte aanrader! Magnesium helpt de concentratie verbeteren. Ook hebben de serotonine en dopamine (onze gelukshormonen) magnesium nodig om goed te kunnen functioneren. Ook kalmeert magnesium ons zenuwstelsel en helpt het slaap te bevorderen.

- Vitamine D: De sunshine vitamine. Vitamine D wordt vooral aangemaakt door de zon. Daarom is het sowieso belangrijk om in de wintermaanden vitamine D bij te slikken. Vitamine D helpt bij vermoeidheid (vooral tijdens de donkere dagen). 

- Probiotica: Wist je dat een slecht humeur of zelfs negatieve gedachten zijn te herleiden naar onze darmflora? Onze darmen staan namelijk in directe verbinding met onze hersenen. Het is dan ook van belang om de spijsvertering op orde te houden en darmklachten te voorkomen. Dit doe je door probiotica toe te voegen aan je dagelijkse eetpatroon.



Geef jezelf af en toe een schop onder je billen en zorg dat je je vasthoudt aan deze gewoontes. Nieuwe gewoontes hebben tijd nodig, dus doe het stap voor stap. Maar soms geven moeilijkere keuzes een resultaat waar je juist heel blij van wordt. 2022 is all about mastering your mindset! You got this.