DE BASIS VAN 

GEZONDE VOEDING     

Samen met Simone gaan we terug naar de basis van gezonde voeding. Want voor vele is gezonde voeding bijna een doolhofgeworden. Er wordt namelijk zoveel over geschreven, bijna te veel.Wij praten met Simone over calorieën, vezels, suikers en eiwitten.    

WAT IS EEN CALORIE?

Een calorie is een maat om de hoeveelheid energie te meten. Om precies te zijn: het is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water met 1 graden Celsius te verwarmen. Calorieën zijn nodig om je lichaam te voorzien van energie, en om je lichaam te onderhouden. 


Je zou zeggen dat een calorie simpelweg gewoon een calorie is, ongeacht het product. Maar ons lichaam werkt iets complexer. Het effect is per product net even anders. Bijvoorbeeld: een handje snoep laat je bloedsuiker stijgen wat ervoor zorgt dat je meer trek krijgt en geen verzadigd gevoel hebt. Hierdoor heb je sneller een energie dip.  Terwijl bij een bordje groenten je lichaam verzadigd raakt en je belangrijke vitamine, mineralen en vezels binnen krijgt. Dit helpt je lichaam gezond en in balans te houden.

IS ER VERSCHIL IN SUIKERS? BESTAAN ER GEZONDE SUIKERS?

Je hebt vast wel eens gehoord van kokosbloesemsuiker, agave en dadelstroop. Op verschillende blogs wordt er beschreven dat dit “gezonde suikers” zijn. Dat klinkt positief toch? Maar is het wel een gezond alternatief voor gewone suiker? Het antwoord op deze vraag is; nee. Je lichaam is slim, maar ziet alle suikers gewoon als suiker. Of het nou een dadel of een snoepje is.


Suiker veroorzaakt grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je sneller trek en zul je meer gaan eten. 

Het verschil is echter wel dat de suikers die wij zien als “gezonde suikers” zoals dadels of banaan veel meer bevat dan alleen suiker. Deze producten zitten bomvol met gezonde vezels, vitamine en mineralen wat je lichaam nodig heeft om gezond en fit te blijven. De voedingsvezels zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld wel langer verzadigd bent dan bij gewone kristalsuiker. Kortom, als je dan voor iets zoets gaat ga dan voor een vers stuk fruit. Yep, klinkt heel suf en we weten het allemaal maar dan heb je al de dure ingrediënten helemaal niet nodig;).

WAT IS HET VERSCHIL IN VEZELS?

Vezels zijn hot! Je ziet het op verpakkingen staan en het wordt vaak gebruikt als verkooptechniek. Maar wat zijn vezels eigenlijk? En welke vezels zijn goede vezels? 


Voedingsvezels zijn een belangrijke stof voor onze spijsvertering en darmen. Er is een onderscheid te maken tussen fermenteerbare en niet-fermenteerbare vezels. Bij fermenteerbare vezels worden de bacteriën afgebroken in de dikke darm. Hierbij houden ze vooral de massa in de darmen soepel en zorgen voor een goede doorstroom. Niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken. Ze verlaten het lichaam ongewijzigd.


Er valt wel degelijk onderscheid te maken in “goede” en “slechte” vezels. Producten als groente, fruit, noten, zaden en volkoren producten bevatten meer vezels dan bijvoorbeeld witte bloem, rijst en witte pasta. De meer vezels de blijer de darmen en je spijsvertering. 

EIWITTEN, HOE ZIT DAT? 

Eiwit (of ook wel proteïne) is nog een topic waar veel vragen over zijn. We zullen hier nog een uitgebreide blog schrijven over. Maar laten we beginnen bij de basis. Eiwitten zijn belangrijk voor het opbouwen, onderhoud en herstel van onze spieren, lichaamsweefsel (huid, organen, haar) maar ook bij ons afweersysteem en hormoonbalans. Ook zorgt het ervoor dat je langer verzadigd bent en je voldoende energie hebt. 


Een eiwit is opgebouwd uit aminozuren. Bepaalde aminozuren kan je lichaam zelf aanmaken en andere aminozuren krijg je binnen via voeding.

De aminozuren die je binnenkrijgt via je voeding noemen we essentiële aminozuren. Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwitten. Eiwitten zijn afkomstig uit plantaardige of dierlijke bron. Dierlijke bronnen van eiwit zijn vlees, vis, gevogelte, melk(producten), kaas en eieren. Plantaardige bronnen van eiwit zijn brood, rijst, pasta, peulvruchten, noten, zaden en paddenstoelen. Hoeveel eiwitten je nodig hebt hangt af van je leeftijd, lichaamsgewicht, gender en activiteit.