Gut to know: 

5 dingen die je moet weten 

over sport en voeding

We weten het allemaal: gezonde voeding en regelmatig sporten is goed voor je... dhhuuu. Maar wat is nou eigenlijk de beste combinatie?Als jij jouw sport prestaties wil verbeteren of fitter wil worden, dan is gezonde voeding belangrijk. Het kan helpen bij de opbouw van je spieren, vetverbranding en, als je daarnaar streeft, gewichtsverlies. 

Deze blog hebben wij samen geschreven met onze vrienden van OneFit omdat zij als geen ander begrijpen hoe je een gezonde levensstijl nog leuker maakt. 


Carbs, carbs, carbs!

Vaak wordt gecommuniceerd dat je koolhydraten moet vermijden. Maar eigenlijk hebben wij koolhydraten nodig! Koolhydraten is eigenlijk energie voor ons lichaam, zodat wij de dag door kunnen komen. De hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt ligt aan hoe vaak, zwaar en wanneer je sport. Voor duursporters zoals bijvoorbeeld renners, fietsers of zwemmers zijn koolhydraten namelijk erg van belang. Koolhydraten houden je energievoorraad op peil, waardoor je duursporten langer volhoudt. 


 Koolhydraten haal je vooral uit volkoren brood, rijst en pasta. Volkoren pasta is voor hardlopers een grote bron van koolhydraten. Binnenkort gaan de OneFit Runners de Rotterdam Marathon lopen, en organiseren ze van tevoren een Pasta Party. Hierdoor zijn de Runners goed voorbereid op de marathon. Hou de OneFit Events pagina in de gaten voor meer informatie hierover. 


Suikers - good or bad?

Suikers heb je in veel verschillende vormen en maten. Een suikerklontje zou je niet zomaar direct in je mond stoppen, maar een dadel bijvoorbeeld misschien sneller. Er wordt vaak geschreven, dat er gezonde suikers bestaan die bijvoorbeeld uit fruit, agavesiroop etc. komen. Maar je lichaam ziet alles aan als hetzelfde: suiker is suiker. 


Als je suiker eet, gaat je bloedsuikerspiegel omhoog en ontstaat er een piek. Die piek kan weer omlaag gaan, waardoor je snel weer trek krijgt. Waardoor je dus de neiging kan hebben om weer (suikers) te gaan eten. Het is dus beter om dit in balans te houden, zodat je minder ‘eetbuien’ krijgt. Het voordeel van een stuk fruit is dat er ook veel vezels in zitten die je een verzadigd gevoel geven. Op die manier krijg je genoeg voedingsstoffen binnen, heb je minder eetbuien en kun je toch genieten van die 'gezonde' suikers. 



Eiwitten voor sterke spieren

Spiermassa kweek je door regelmatig met gewichten te trainen. Wanneer je traint met gewichten worden de eiwitten in je spieren ‘kapot gemaakt’, afgevoerd en opnieuw opgebouwd. Als je blijft trainen, maken je spieren vanzelf meer eiwitten aan om tegen te gaan dat er teveel afgebroken wordt, waardoor je spieren groeien. Deze 'supercompensatie' kun je ondersteunen door extra eiwitten aan je voedingsschema toe te voegen. 


Eiwitten zijn ook belangrijke als het gaat om sterke botten, haar en huid. Eiwitten bestaan uit aminozuren. Sommige daarvan kan je alleen binnen krijgen via voeding. Simone vertelt je er hier meer over. Je kunt eiwitten uit plantaardige of dierlijke bronnen halen, afhankelijk van je dieet voorkeuren.


Do it the gut way!

We zijn allemaal wel eens bezig met ons gewicht. Je kunt natuurlijk streven voor een gezond(er) gewicht om je fit(ter) te voelen. Als je gewicht wil verliezen, vergeet dan niet om het op een gezonde manier te doen. Verander je levensstijl i.p.v. het volgen van een dieet. Gezonde voeding met genoeg vezels houdt je energie op peil. En onthoud: balans is the key! En wij zijn een groot voorstander van af en toe jezelf belonen. 


 Je verliest gewicht als je op een dag minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Als je meer energie verbrandt dan je binnenkrijgt, gaat je lichaam vetreserves gebruiken om aan energie te komen. Op die manier verlies je vet - dus gewicht. Je kunt bijvoorbeeld een HIIT workout inplannen om op die manier veel calorieën te verbranden tijdens het sporten. Zorg ervoor dat je wel genoeg gezonde en gebalanceerde voeding binnenkrijgt. Hierdoor mis je niet de juiste voedingsstoffen die je voor de dag nodig hebt.




We gut you!

Vind je het lastig om in een drukke levensstijl ook nog te bewegen? Wij willen jou dit graag een stukje gemakkelijker en leuker maken! We hebben de handen inéén geslagen met OneFit om jullie kennis te laten maken met leuke workouts. Onefit biedt in meerdere steden in Nederland, workouts op verschillende locaties. Kies bijvoorbeeld voor kickboxen op maandag en voor yoga op donderdag. Het handige aan OneFit? Kies zelf wanneer en waar jij wilt sporten. 


Combineer je sporten bij OneFit met onze maaltijden, dan weet je zeker dat je op de goede weg bent. Door de gezonde voeding van Oh My Guts zorg je ervoor dat je lichaam voldoende bouwstoffen binnen krijgt en je snel je doel bereikt. En je houdt ook nog eens meer tijd over, niet gek toch! 


Wil jij ook OneFit proberen? Probeer het nu uit met 30% korting voor de eerste 30 dagen op de website.