Veggiepedia      

Met trots presenteren wij...veggiepedia! Onze eigen healthy encyclopedie waarbij we iedere week een andere groente uit ons menu uitlichten. Deze week: spinazie

Spinazie 

Spinazie is de meest ijzerrijke groenten. 100 gram rauwe spinazie bevat zo’n 2 mg ijzer terwijl de meeste groenten slechts rond de 0,6 mg ijzer bevatten. Andijvie, boerenkool, paksoi en groene kool bevatten ongeveer 1 mg ijzer per 100 gram. IJzer vind je ook in vlees, vis, ei, peulvruchten en volkoren graanproducten. IJzer wordt beter opgenomen in combinatie met vitamine C, maar juist minder goed opgenomen in combinatie met calcium. Daarom is een spinazie en sinaasappel smoothie beter dan eentje in combinatie met yoghurt of andere melk producten.


Krachtpatser

Popeye at niet voor niets veel spinazie… Het is een echte krachtpatser. Ben je moe en futloos? Eet dan spinazie! De bladgroente bevat veel foliumzuur. Deze voedingsstof helpt bij het vervoeren en vrijmaken van energie in je lichaam. 

Ook bevat spinazie ook nog een flink wat eiwitten. Zo bevat 100 gram, 2,5 gram eiwit. Wanneer je een goede salade maakt met 250 gram spinazie zit je al op 6,25 gram eiwit, enkel uit de spinazie.

Vitaminebommetjes

SPINAZIE EN VITAMINE K 

100 gram spinazie bevat 125% van de ADH vitamine K. Vitamine K is nodig voor een gezonde bloedstolling en voor de stofwisseling. 


SPINAZIE EN VITAMINE A 

Vitamine A, of anders genoemd retinol, zorgt voor een normale groei en een mooie en gezonde huid. 100 gram spinazie levert 85% van de ADH vitamine A op. 


SPINAZIE EN VITAMINE C 

Vitamine C is een vitamine die nodig is voor een gezond bindweefsel en fungeert als een antioxidant voor je lichaam. De groene gezonde groente is goed voor 70% van de ADH vitamine C.

Trek gekregen? 

Kan jij ook wel wat spinazie deze week gebruiken je vindt hem in de linzen dahl en parelcouscous