Veggiepedia      

Met trots presenteren wij... Veggiepedia! Onze eigen healthy encyclopedie waarbij we iedere week een andere groente uit ons menu uitlichten. Deze week: de biet

Waarom wij fan zijn van bietjes 

Deze super gezonde knolgroente komt in alle kleuren en varianten. Dat is wat deze groente zo leuk maakt. Je kan eindeloos variëren; van bieten hummus tot regenboog salade. Het mooie aan de biet is dat ze niet van een ver land hoeven te komen, maar gewoon bij ons op Nederlandse bodem groeien. Dus nog eens goed voor het milieu ook. De gekleurde knolgroente heeft nog een aantal goede voordelen. Wij hebben deze voor jullie op een rijtje gezet.

Bietjes werden vroeger niet voor niets gebruikt als medicijn. Magnesium, kalium, vezels, fosfor en ijzer: je vindt het allemaal in bieten. Daarnaast vormen de knollen een rijke bron van vitamines A, B en C, bètacaroteen en foliumzuur. Het eten van bietjes maakt je gelukkig! Rode bieten zijn namelijk een bron van tryptofaan. Dat is de bouwsteen van serotonine, en serotonine zorgt ervoor dat we ons happy voelen. Ook verbeterd de knolgroente je mitochondriën. Mitochondriën zijn de energiefabriekjes binnen in je lichaamscellen. Hoe efficiënter zij kunnen werken, over hoe meer energie jij beschikt. Kortom; het eten van deze heerlijk knolgroente maakt je happy en energievol!  

Fun facts

Bietjes bevatten bepaalde stofjes die ontstekingsremmende eigenschappen hebben.


De grootste biet ooit gekweekt woog 72 kilo. Deze biet was kwam van Nederlandse bodem.  


Honderden jaren geleden werd de biet niet gebruikt als eten, maar als een medicijn tegen bijvoorbeeld hoofdpijn of pijnlijke gewrichten.


Een biet kan ook worden gebruikt om wijn te maken. Deze wijn smaakt overigens wel weer naar Port i.p.v. wijn.


Bietjes zijn goed voor alles wat met het bloed te maken heeft. Atherosclerose of aderverkalking wordt bijvoorbeeld voorkomen met het eten van bietjes.


Trek gekregen? 

Je vind de biet deze week in onze bieten salade!