PROBIOTICS FOR THE GUT

Ontdek de power van probiotica

Een goede manier om onze gut gezondheid te ondersteunen is door middel van probiotica. Probiotica zijn levende microben (zoals bacteriën of gist) die een gunstige bijdrage hebben voor onze “gut health”. Veel gefermenteerde voedingsproducten zijn rijk aan probiotica. Dit komt omdat deze specifieke microben die betrokken zijn bij het fermentatieproces ook goed zijn voor de gezondheid van onze gut. 


Makkelijk uitgelegd: Dankzij fermentatie neemt ons lichaam moeilijk verteerbaar voedsel makkelijker op. De goede bacteriën (die tijdens een fermentatie proces ontstaan) kunnen stoffen die onze spijsvertering belasten grotendeels afbreken. Hierdoor kun je ook minder last krijgen van krampen, buikpijn en een opgeblazen gevoel. Naast dat fermentatie ‘slechte dingen’ afbreekt, bouwt het ook goede dingen op. Je darmen krijgen namelijk probiotica binnen. Probiotica zijn goed voor je immuunsysteem én beschermend de dikke darm tegen ziektemakers. Nog een voordeel: vaak zijn het ook nog eens lekkere producten!


Er zijn voedingsmiddelen waar probiotica aan wordt toegevoegd. Maar er is ook voeding die van nature probiotica bevat, zoals de voeding hieronder:


Yoghurt

Yoghurt is één van de beste bronnen van probiotica. Het is eigenlijk normale melk die gefermenteerd is door goede bacteriën, zoals melkzuurbacteriën en Bifidobacteriën.

Rauwe kazen

Veel Nederlandse boerenkazen zijn van rauwe melk gemaakt en deze bevatten van nature probiotica. Fabriekskazen zijn doorgaans van gepasteuriseerde melk gemaakt waarbij alle probiotica door verhitting verdwenen zijn.

Appel azijn

Zoek een rauwe ongepasteuriseerde azijn die meestal wat troebel is. De gewone azijn is meestal gepasteuriseerd om het lang houdbaar te houden en daarbij zijn alle goede bacteriën, enzymen en vitaminen verloren gegaan.



Kombucha

Kombucha is een gefermenteerd drankje op basis van zwarte of groene thee, suiker, een stukje van de Kombucha-zwam en water. Door het fermentatieproces onstaat er probiotica in het drankje.

Miso

Miso is een echte Japanse smaakmaker! Het wordt traditioneel gemaakt door sojabonen te vergisten met zout en een soort schimmel.

Miso wordt soms dagen tot jaren gefermenteerd.  

Tempeh

Tempeh is een probiotisch voedingsmiddel dat gemaakt is van gefermenteerde sojabonen. Tempeh wordt vaak gebruikt als eiwitrijke vleesvervanger.

Kefir

Kefir is een product dat gemaakt is van gefermenteerde geitenmelk, verschillende melkzuurbacteriën en gisten. Een goede kwaliteit kefir kan wel tot 50 verschillende bacteriestammen bevatten. 


Zuurkool

Zuurkool is gefermenteerde witte kool. Bij het fermentatieproces worden de zetmeel en suikers, die van nature in de groente aanwezig zijn, omgezet in melkzuur.

Bestel jouw eigen dosis 

probiotica nu bij ons

Good gut feeling! Kombucha is een heerlijke en verfrissende, van nature sprankelende probiotische ijsthee. Gefermenteerd en vol met antioxidanten, B-vitamines, enzymen en aminozuren, is het even perfect al goede dorstlesser.